معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهرداری مشهد گفت: رصد کل بودجه شهرداری در یک نگاه برای مدیران مدیریت شهری در سامانه سیبنا فراهم شده است.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری مشهد، موسی شربتدار در گفتگو با خبرنگار ما گفت: سیبنا (سامانه یکپارچه برنامه ریزی، نظارت و اجرا) یکی از بزرگترین پروژه‌هایی است که تاکنون در سطح کشور و در حوزه مدیریت بودجه و منابع سازمانی تعریف شده است.
وی عنوان کرد: این پروژه در سال 1387 و در هفته پژوهش، توسط معاونت برنامه ریزی شهرداری مشهد و ذیل یک تفاهم‌نامه فی مابین پارک و علم و فناوری خراسان و شهرداری مشهد تعریف شد.
شربتدار ابراز کرد: تفاهم‌نامه‌ای که براساس آن مقرر شد با استفاده از توان شرکتهای دانش بنیان، برای اولین بار در کشور، موضوع IPBS (نظام برنامه و بودجه یکپارچه) که یکی از جدیدترین متدهای جهانی در حوزه مدیریت بودجه است،در شهرداری مشهد پیاده سازی شود.
وی ادامه داد: پروژه مذکور 4 سال به طول انجامید که در نهایت در سال 91 با موفقیت به مرحله بهره‌برداری رسید و از آن سال تاکنون بخش‌های مختلف شهرداری مشهد را به ترتیب اولویت، تحت پوشش خود قرار داده تا به امروز که مدیریت حدود 9600 میلیارد تومان بودجه این شهرداری توسط این سامانه در حال انجام است.
معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهرداری مشهد بیان کرد: سیبنا از چندین بسته نرم‌افزاری تشکیل شده که در طراحی هریک از این بسته‌ها از مشاوران، کارشناسان و متخصصان مطرح کشوری و استانی استفاده شده و همین امر موجب شده تا هر یک از این بسته‌ها در مقایسه با نمونه‌های مشابه داخلی و خارجی خود از کارایی بالایی برخوردار باشند.
شربتدار افزود: شهرداری مشهد با اجرای این پروژه که در نتیجه اعتماد این سازمان به شرکتهای دانش بنیان اتفاق افتاده گامی بزرگ در جهت خودکفایی ایران‌مان برداشته است.
وی خاطر نشان کرد: گامی که موجب جلوگیری از خروج میلیون‌ها دلار ارز از کشور (جهت خرید نمونه‌های خارجی آن )خواهد شد.
معاونت برنامه ریزی شهرداری مشهد برای این پروژه 3 هدف و گام اساسی شامل شفاف سازی منابع و مصارف شهرداری مشهد، افزایش کارایی سازمانی و افزایش اثربخشی سازمانی تعریف کرده است.
شربتدار اضافه کرد: در شفاف سازی منابع و مصارف شهرداری مشهد تمرکز پروژه بر آن بود تا شبکه توزیع و جمع‌آوری منابع و مصارف شهرداری همچون آبی زلال در تیررس مدیران عالی شهری قرار گیرد که در نتیجه اجرای این گام امروز می‌توان کلیه منابع و مصارف این سازمان را از سطح کلان تا جزئی‌ترین اطلاعات مربوط به پرداخت‌ها یعنی فاکتورها و صورت وضعیت‌ها را بر روی این سامانه رصد کرد.
وی تصریح کرد: در شفاف سازی منابع و مصارف شهرداری مشهد، کلیه زیرساختهای لازم جهت پیاده‌سازی بودجه‌ریزی عملیاتی نیز بر روی این سامانه فراهم شده است.
شربتدار تاکید کرد: در افزایش کارایی سازمانی سعی بر آن شده که تا با کمک اطلاعات بدست آمده از اجرای این گام، فرآیندهای اجرایی و عملیاتی شهرداری مشهد بهبود یابند که از نمونه‌های این اقدام می‌توان به مکانیزاسیون ثبت شده‌های حسابداری، کنترل هوشمند قراردادهای بی اعتبار، یکپارچه سازی شبکه اطلاعاتی شهرداری بر اساس اولویت‌های نظام برنامه و بودجه، یکپارچه‌سازی فرآیند خرید و.... اشاره کرد.
وی اعلام کرد: در افزایش اثربخشی سازمانی، تمرکز آن بر مانیتورینگ اهداف و برنامه‌های شهرداری مشهد است که داشبورد مدیریتی یکی از ابزارهای مربوط به آن است که درصد تحقق اهداف در مقایسه با درصد مصرف منابع مورد پایش قرار می‌گیرد تا بر اساس نتایج حاصل از آن سطحی بالا از بهره‌وری تحقق خواهد یافت.
معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهرداری مشهد یادآور شد: از آنجا که سیبنا محصول اعتماد شهرداری مشهد به شرکتهای دانش بنیان است، رونمایی از داشبورد مدیریتی این سامانه در نمایشگاه هفته پژوهش در دستور کار حوزه روابط عمومی سازمان قرار گرفت تا برگ زرینی از عملکرد خویش در امر پژوهش و نوآوری را به جامعه فرهیخته کشور ارائه نماید.
شربتدار ابراز کرد: همچنین این سامانه کل بودجه شهرداری و منابع مصارف آن را به لحاظ وضعیت نقدی، درآمدها و هزینه کرد بودجه در یک نگاه رصد می‌کند و در اختیار مدیران مجموعه مدیریت شهری قرار می‌دهد.
وی اضافه کرد: در این سامانه دو حوزه بهره بردار و مجری، عملکردحوزه‌ها، اعتبارات و قراردادها، درخواست انجام کار و درصد پیشرفت فیزیکی و ریالی را رصد می‌کنند.

 

منبع : پایگاه اطلاع رسانی شهرداری مشهد