معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهرداری مشهد گفت از امکان رصد درآمدها در کوتاهترین زمان با راه‌اندازی سامانه سیبنا در شهرداری مشهد خبر داد.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری مشهد، موسی شربتدار در مراسم رونمایی از سامانه سیبنا که در تالار قدیم شورای اسلامی شهر مشهد برگزار شد، گفت: سامانه سیبنا تجربه‌ای از اعتماد شهرداری به شرکت‌های دانش بنیان است که از اواخر سال 89 کلید خورده و از سال 92 در شهرداری مشهد با همکاری معاونت برنامه‌ریزی و اداری و مالی شهرداری مشهد توسط یکی از شرکت دانش بنیان پیاده‌سازی و توسعه یافته است.
وی بیان کرد: هم‌اکنون حدود 2200 کاربر فعال در سطح ستاد، مناطق 13 گانه و کلیه نواحی بکارگیری شده است، به نحوی که در 10 ماهه نخست سال 95 تعداد 27 هزار و 539 سند در سطح مصوب، 32 هزار و 819 سند تامین اعتبار و 44 هزار و 846 سند تخصیص وجه به صورت سیستمی ثبت شده است.
شربتدار در ادامه عنوان کرد: یکپارچه‌سازی، ایجاد نظام برنامه و بودجه مشارکتی، افزایش سلامت اداری، اجرای بودجه‌ریزی بر مبنای عملکرد از اهداف استقرار سامانه سیبنا در مجموعه مدیریت‌های شهرداری مشهد است.
وی خاطرنشان کرد: یکپارچه‌سازی کلیه فرایندهای مرتبط با نظام برنامه و بودجه شهرداری مشهد، می‌تواند کلیه هزینه‌ها و درآمدهای این نهاد را به صورت مکانیزه و آنلاین در کلیه سطوح ستاد، شهرداری‌های مناطق، سازمان‌های تابعه و مدیریت‌های مستقل از مرحله پیشنهاد و تصویب تا هزینه کرد و تفریغ، در قالبی یکپارچه مدیریت کند.
معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهرداری مشهد ادامه داد: مشارکت تمام بخش‌های ستادی و عملیاتی در فرایند مدیریت منابع و مصارف سازمان نیز دیگر موضوعی است که در بحث سامانه سیبنا مطرح است که این مشارکت‌ها باید به نحوی باشد که دست اندرکاران نظام برنامه و بودجه در تمام مجموعه مدیریت شهری، در محدوده مسوولیت‌ها و اختیارات تعریف شده، وارد سامانه شده و قسمتی از فرایندهای برنامه‌ریزی، نظارت و اجرا را انجام دهند که این امر در سامانه سیبنا انجام می‌گیرد.
شربتدار ابراز کرد: با اجرای کامل سامانه سیبنا، این امکان وجود خواهد داشت تا شهرداری مشهد، بتواند ریال به ریال هزینه‌ها و درآمدهای خود را در کوتاهترین زمان ممکن و در کلیه واحدهای تابعه رصد کند.
وی در ادامه یادآور شد: شفاف‌سازی، افزایش کارایی و افزایش اثربخشی از بسترهای اجرای بودجه‌ریزی بر مبنای عملکرد است.
شربتدار اظهار کرد: مدیریت کنترل و نظارت بر عملکرد بودجه با تولید گزارشات و داشبوردهای مدیریتی، تعریف ساختار بودجه‌ریزی منابع و مصارف به صورت یکپارچه، کنترل جابه جایی منابع و مدیریت اصلاحیه‌های بودجه، امکان ایجاد فرم‌های پویا و سفارشی، ایجاد فرایندهای پویا، امکان ایجاد فرایندهای شرطی از مزایای پیاده‌سازی سامانه سیبنا در مجموعه مدیریت‌های شهرداری مشهد است.
وی اضافه کرد: این سامانه مجهز به امضای دیجیتال( توکن)، دارای تاییدیه امنیت سازمان فاوا، مجهز به امکان ارسال پیامک با متن دلخواه برای گروهی از کاربران و... است.
معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهرداری مشهد گفت: طراحی و پیاده‌سازی سامانه قبوض در سامانه به جهت مدیریت پرداخت قبوض و ارائه گزارشات و اعمال کنترل‌های لازم، ثبت درخواست کالا و انجام کار به صورت فرایندی و... از دیگر امکانات این سامانه به شمار می‌آید.
شربتدار تاکید کرد: مجموعه‌های مدیران شهری، انصافا مدیران توانمندی است که روحیه کاری و وجود تعصب در اجرای امور در آن ها قابل تحسین و نشان از انجام کار است.
وی عنوان کرد: در این راستا و به دلیل افزایش مشغله در مدیران و... ابزارهای پیشرفته می‌توانند به کمک آیند و فشارها را کم کنند که تحقق کامل استقرار سامانه سیبنا در تمام مجموعه‌های مدیریت شهری، افتخاری برای مجموعه شهرداری خواهد بود.
شربتدار اعلام کرد: امیدواریم با پیوستن و ورود تمام سازمان‌ها به این سامانه، تا انتهای امسال صورت بگیرد تا سال 96 شاهد استفاده تمام مدیریت‌های مجموعه شهرداری از این سامانه باشیم.
وی تصریح کرد: باید تمام تلاش و عزم و جزم خود را بر پیاده‌سازی این سامانه بگذارید و ضمن توجه جدی، همگی برای به سامان رسیدن در این راه همت کنید تا به یکپارچگی در کل مجموعه شهرداری برسیم که در این راستا ما نیز ایرادهای در مسیر را مرتفع خواهیم کرد، چرا که پیاده‌سازی هر چیزی در طول راه با ایرادهایی روبروست که در طول مسیر رفع می‌شود.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهرداری مشهد بیان کرد: یکی از موضوعات مهم در مجموعه شهرداری مشهد دقت زیاد در امور برنامه و بودجه است که با استقرار این سامانه ضمن افزایش دقت، به کاربران عادی امتیازاتی تعلق می‌گیرد و به حذف کاغذ منجر می‌شود.
شربتدار خاطرنشان کرد: استقرار این سامانه در مجموعه مدیریت‌های شهرداری مشهد، سبب گزارش‌دهی عملیات مدیریت‌های مختلف، کنترل برنامه‌ریزی‌ها برای رسیدن به اهداف، نبود کاربر مناسب، قابلیت کنترل بودن پیشرفت امور براساس برنامه‌های زمان بندی شده، کمک به تصمیم‌گیری‌های مدیریتی، ارزیابی عملکرد سازمان در تطبیق صورت‌های مالی با فرایند اصلاح پاسخگویی به گزارشات می‌شود.
وی تصریح کرد: این سامانه در اجرا و نظارت بازوی اجرایی مدیران ارشد خواهد بود، چرا که مدیران ارشد، صاحبان نرم‌افزاری این سامانه هستند که باید در حوزه‌های اداری و مالی و مجموعه‌های خود، مطابق با خط مش‌های سازمان، به ارتقاء بپردازند.
شربتدار اعلام کرد: از بین 20 سازمان در مجموعه شهرداری مشهد، 6 سازمان این سامانه را نصب کرده‌اند که در این راستا معاونت برنامه ریزی و توسعه شهرداری، تمامی تنظیمات داخلی را برای این سازمان‌ها انجام داده است.
وی اضافه کرد: همچنین گروه برنامه و بودجه شهرداری مشهد آمادگی دارد که ضمن پیگیری مشکلات اجرایی تمام سازمان‌ها، اقداماتی را انجام دهند که برنامه‌هایی بر اساس نیازمندی سازمان‌ها تدارک ببینند.
شربتدار تاکید کرد.همچنین ما آمادگی برگزاری جلسات کارشناسی با تک تک سازمان‌ها را داریم.
گفتنی است در پایان این مراسم از شرکت بهره‌برداری قطار شهری، شرکت الیت، سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات، سازمان پسماند، ترافیک و حمل و نقل بار که به راه اندازی این سامانه در سازمان‌های خود پرداخته بودند، تجلیل شد.

 

منبع : پایگاه اطلاع رسانی شهرداری مشهد